Dyrlægevagt

Ring til os på:

Har du spørgsmål eller er i tvivl om noget?

Ring i dag på +45 5956 5757

Forebyg sygdom hos ældre hunde og katte

Når hunde og katte når seks-syvårs-alderen, følger ofte udfordringer med helbredet, men rettidig undersøgelse kan optimere sundhed og trivsel og forebygge sygdom. Sct. Jørgensbjerg Dyreklinik tilbyder gratis seniortjek i uge 46 og 47.

Ligesom mennesker bliver også dyr mere skrøbelige med alderen. Kroppen slides, funktionerne svækkes, og der er større risiko for sygdomme.

»Når hunde og katte runder de seks til syv år, begynder den almindelige kropsnedslidning, og de bliver mere udsat for sygdomme. Men når man fanger det i den alder, kan man forebygge og begrænse sygdommes udvikling, med mulighed for en sund alderdom for ens kæledyr,« siger dyrlæge Sonny Liston.

Gratis seniortjek

Som en hjælpende hånd til dyreejere og deres kæledyr tilbyder Sct. Jørgensbjerg Dyreklinik i Kalundborg et gratis seniortjek i perioden 11.-23. november. Her kan dyreejere bestille tid til at få undersøgt, om deres hund eller kat har et godt helbred, og få dyrlægens råd til hvordan sundheden optimeres for lige netop deres dyr.

»Dyreejere behøver ikke lade stå til og bare acceptere, at deres seniorhund eller -kats helbred, og dermed livskvalitet, forringes. Med det gratis sundhedstjek kan vi fange, om der er noget galt med hunden eller katten, og om det er noget, som kræver yderligere undersøgelser,« siger Anne Torkelund, dyrlæge og klinikleder hos Sct. Jørgensbjerg Dyreklinik.

Overvægt og gigt

Nogle af de helbredsproblemer, der rammer seniordyr, er gigt, tandproblemer, risiko for kræft og nedsat organfunktion, herunder hjerteproblemer. Overvægt er et problem, der ses hos flere og flere hunde og katte, og som har stor betydning for de kæledyr, der er ramt af gigt.

»Mange siger, at det er bare fordi hunden eller katten er blevet gammel, men der ligger måske en sygdom under, der kan behandles, og det er det, vi gerne vil fange, så dyret kan få en god alderdom. Gigt kan eksempelvis føre til overvægt, da man ikke kan motionere hunden tilstrækkeligt. Ved at behandle gigten, gør man det muligt at øge motionen og derved begrænse vægten,« siger dyrlæge Anne Torkelund.

Kontakt Sct. Jørgensbjerg Dyreklinik på telefon: 59565757, hvis du ønsker at få et gratis seniortjek af din hund eller kat.

Gratis seniortjek

I uge 46 og 47 kan alle dyreejere få et gratis sundhedstjek af deres hund eller kat hos Sct. Jørgensbjerg Dyreklinik. Eneste krav er, at kæledyret er fyldt seks år
  Seniortjekket er et tjek ’fra snude til hale’. En dyrlæge undersøger, om der er noget galt med hunden eller katten, og om det er noget, som kræver yderligere undersøgelser. Blandt andet kigger dyrlægen i mundhulen efter tandproblemer, tjekker hjertet, kigger efter tegn på gigt, undersøger øjnene og ørerne og tjekker for lopper. Desuden tager man en snak om kosten.
  Evt. øvrige undersøgelser af blod og urin eller afføring, eller opfølgende behandlinger som røntgen og ultralydsundersøgelse er ikke en del af det gratis seniortjek.
  Et seniortjek bookes ved at ringe til klinikken.

Se flyer her

Sct. Jørgensbjerg Dyreklinik ApS- Sct. Jørgensbjerg 27, 4400 Kalundborg